Nieuws
2 januari 2021
Van de voorzitter, een terug - en vooruitblik

2 januari 2021
De voorzitter sluit dit bewogen jaar af en blikt alvast vooruit in het nieuwe jaar. Hij doet dit op een voor ons nieuwe wijze, een vlog.
Klik op onderstaande knop om te zien en te horen hoe Hans terug- en vooruit kijkt.
Resultaten van de enquête, de rapportage en de cijfers en grafieken
2 januari 2021
Het plaatje hier boven is één van de vele gemakkelijk leesbare plaatjes van de cijfermatige resultaten van de enquête. Op basis van die cijfermatige resultaten is een eveneens gemakkelijk leesbare maar uiteraard wel langere rapportage opgesteld. Daar staan ook toelichting op de cijfers en conclusies in. En van die rapportage is ook weer een samenvatting opgesteld. En die samenvatting staat hier onder.
Samenvatting van de rapportage
De leden van de Rijnlandse Skivereniging zijn zeer tevreden over hun vereniging. De leden geven de vereniging gemiddeld een 9 , en voor de skireizen zelfs een 9,2. De leden zien de RSV, die al 55 jaar bestaat, als een hartelijke, gezellige, sportieve en goed georganiseerde vereniging. De RSV ontstond vanuit de Nederlandse Skivereniging. De diverse ‘skikringen’ werden zelfstandige verenigingen in 1996. Een aantal leden geeft aan vanuit de NSV nog lid
te zijn. Opvallend is dat 74% aangeeft lid geworden te zijn via familie of vrienden. Slechts 12% vindt
de RSV via internet. Daar ligt nog een kans voor de RSV.
De RSV organiseert jaarlijks zo’n acht skireizen en organiseert daaromheen een aantal activiteiten, zoals een preünie en een reünie per reis, een kick off bijeenkomst en een nieuwjaarsreceptie. Deze aanvullende activiteiten worden zeer gewaardeerd en onderscheidt volgens de leden de RSV van commerciële aanbieders van skigroepsreizen. Niet vreemd als je ziet dat het aspect -gezelligheid een belangrijk kenmerk is van de RSV. Het vervoer van de meeste reizen is per nachtbus waardoor het aantal skidagen optimaal is. De skireizen worden ook hoog gewaardeerd. Skigebied, sfeer en reisbegeleiding scoren het hoogst; de inschrijvingsprocedure, preünie en busreis wat minder, maar nog steeds minimaal een acht. De prijs/kwaliteitsverhouding is prima, vinden de leden. Per reis zijn er twee reisbegeleiders mee, 90% vindt dat nuttig, maar 40% zegt ook dat dat niet strikt nodig is. Het aanbod van skireizen is voor de meeste leden prima, maar een deel van de 51 – 60-jarigen vindt het te beperkt. De leden zijn ook tevreden over de informatievoorziening. In de afgelopen jaren werden de website en het reizenprogramma vernieuwd.
Over de website wordt opgemerkt dat de fotografie beter kan en dat het ledenportaal, hoewel het pas ”en seizoen is gebruikt, ook wel vernieuwd mag worden. Over de inschrijving via de website worden wat kritische opmerkingen geplaatst. Het nieuwe reizenprogrammaboekje valt in de smaak, maar voor tweederde van de leden volstaat digitale informatie en is het papieren boekje niet nodig. Corona verknalde het skiseizoen 20/21. Wat betekent de eventuele aanwezigheid van het virus voor deelname aan skireizen in 21/22? Voor 20% geldt dat het virus helemaal weg moet zijn, wil men eventueel weer meegaan. Eénderde gaat alleen mee als er een werkend vaccin is en voor een derde
is het genoeg als alle geldende voorzorgsmaatregelen worden uitgevoerd.